Skip to main content

Day 4: Surabaya & Muzium Sempoerna

Antara tempat dalam itinerari yang kami tak jadi singgah ialah Lumpur Lapindo walaupun dua kali lalu. Kami singgah di pasar kulit tak jauh dari kawasan Lumpur Lapindo. Nothing much. Lagipun, I memang tak plan nak beli apa-apa pun. Hanya beberapa kedai saja yang buka. Banyak kedai yang dah ditutup. Supir kami kata lepas kejadian lumpur Lapindo, ekonomi kawasan tu terus terjejas. Ramai orang hilang tempat tinggal dan pindah dari situ.

Destinasi seterusnya - Muzium Sempoerna. I pun tak tau kenapa kami yang tak hisap rokok ni melawat muzium ni! Tapi OK lah juga. Yang bagus - masuk percuma. Jay cakap boleh tengok pekerja balut tembakau jadi rokok guna tangan dengan laju. Tapi section tu tutup. Tak sure sebab cuti umum ke atau sebab dah petang. Tengok dari atas punyalah bersih dan teratur kilang tembakau tu.
Inilah muka-muka yang bertanggungjawab membuat ramai orang kena kanser paru-paru😡
Berbakul-bakul tembakau. Terus akak pening...
Banyak songeh betul la customer ni. Fedap aku, fedap!

Selesai memeningkan kepala tanpa sebab dengan bau tembakau, kami round-round town sebelum check-in ke Pop Hotel. Singgah sekejap ke toko buku sebab Ies nak beli majalah terbitan Indonesia. Sebenarnya Jay yang pergi beli sementara kami berdua stay dalam kereta saja😅. Rupanya sempat dia beli novels. Bila dia bacakan sinopsis kat belakang buku, aduh, terus jatuh cinta dengan keindahan bahasa... 
Tulisan yang simple tapi menusuk jiwa... Bilalah Jay nak kasi pinjam ni?

Comments