Skip to main content

Day 2: Savannah & Pasir Berbisik

Lepas turun, regroup, kami kembali ke jeep dengan kuda yang sama. Kali ni dah pandai sikit balance badan atas kuda. Destinasi seterusnya dipanggil savannah. I baca ada orang panggil Bukit Teletubbies. Keadaan jalan untuk ke sana sama macam sebelumnya - beralun-alun. Masa ni masa hampir jam 8.30 pagi. Matahari dah mulai terik. Dah rasa hangat sikit jadinya dah boleh buka satu lapis baju dan fleece jacket. Tapi udara tetap nyaman.

Dalam perjalanan lalui lagi padang pasir hitam yang sangat luas. Itulah yang dipanggil Pasir Berbisik. Orang kata kalau betul-betul dengar, bunyi tiupan angin membawa pasir tu macam bunyi orang berbisik. Tapi sebab tanah lembab sikit, tak ada bunyi bisik tu. Sebenarnya bagus juga sebab kalau berdebu dan berpasir kena pakai face mask. Kami tak singgah Pasir Berbisik. Lalu saja.

Savannah satu tempat yang sangat, sangat indah dikelilingi oleh bulatan gunung yang menghijau. Lawatan ke Bromo biasanya akan diakhiri dengan stopover di sini. Siapa yang kaki ambil gambar, memang inilah tempatnya.
Panoramic view. Lepas guide di Madakaripura ambil gambar guna panaroma, asyik berpanorama saja!
 Sesi fotografi sedang berlangsung di belakang😎
 Tiga orang achiks yang celebrate setelah berjaya menakluki Gunung Bromo💪💪💪
 Jeep kuning kami yang sangat berjasa membuat kepala ada kalanya terhantuk pada bumbung jeep.
 Akak pun cubalah berfotografi di tempat yang awesome ini...
Kumpulan rock tak cukup ahli!😂

Lepas tu kami terus balik ke tempat penginapan untuk breakfast. Daripada terrace restoren nampak permandangan tempat-tempat yang kami pergi tadi. Masa tu baru make sense of the locations. Sebab kami sampai semalamnya dah gelap gelita tak nampak apa. 
Belah kanan Gunung Penanjakan tempat kami tengok sunrise pagi tu
Belah kiri Bromo. Boleh nampak jeep beratur di kawasan lapang.

Lepas breakfast, balik homestay dan mandi. Kali ni tak hilang akal sebab walaupun udara masih sejuk, masing-masing sebenarnya dah berpeluh sebab naik Bromo. Kami checkout dalam jam 11 pagi, naik semula Avanza dan ke destinasi seterusnya. Kami akan turun menuju Malang.

Comments