Skip to main content

Day 1: Surabaya Here I Come!

Akhirnya D-day tiba! Lama tak travel jadinya hati agak excited. Hubbs hantar ke KLIA2 dalam jam 5.45 pagi. Subuh di sana. Walaupun flight jam 9.05 pagi, terpaksa datang awal sebab Hubbs kena hantar Aliyah sekolah. Bagus juga sampai awal. Buat apa-apa pun dalam mode slow motion😄. Termasuklah aksi menarik beg.

Hati excited tetapi bercampur-baur. Kalau dah hari-hari buat benda yang sama, sehari ditinggalkan rasa bersalah pula. Lalu bercakap kepada diri sendiri - I need the break. I deserve the break. Lalu bermulalah waktu liburan pengubat jiwa. Mulai saat itu sehingga 5 hari mendatang, tanggungjawab aku hanyalah kepada diri aku sendiri. Aku tak perlu fikirkan tentang hal orang lain yang perlu aku jaga. Hanya aku. Kalau jatuh, aku bangun sendiri. I am on a break.
Bridge menghala Balai Pelepasan pada jam 6.30 pagi

Flight delay. Jam 9.45 pagi baru berlepas. Entah apa yang ditunggu tak tahulah. Perjalanan ambil masa dalam 2 jam 20 minit. Setelah mengutip habuk yang agak tebal, buku Wind Pinball akhirnya mula dibaca dalam flight. Ada lagi 5-6 buku bertimbun atas meja kecil sebelah katil menunggu giliran untuk dibaca😅.
Nampak pilot?

Itinerari perjalanan berubah sebaik touch down. Hari pertama sepatutnya bersiar di Malang tetapi berubah kepada perjalanan terus ke Bromo dan singgah di Air Terjun Madakaripura. Belum apa-apa pakaian yang dipakai tidak sesuai. Memang jadi kebiasaan orang travel, baju naik flight adalah antara yang terberat supaya berat beg dapat dikurangkan. I was wearing my heaviest jeans. Bila itinerari bertukar, benda pertama dalam kepala ialah - kena tukar baju ni! Tapi tak sempat.
Menunggu supir tiba. One lesson learned - jangan beli SIM card atau top-up dengan penjual yang datang bertubi-tubi di luar airport. Ignore saja. Dalam berhati-hati, kena tipu juga. Sebab nak jimat masa, kami beli. Katanya 12GB. Jadi kongsi bertiga. Jay jadi hotspot. Hari ke 3 quota habis. Rupanya cuma 2GB 😡.

Nak kongsi tentang masa. I memang confuse memanjang di sana. Touched down di Juanda Airport dalam jam 11.30 pagi waktu Surabaya. Hari bukan lagi pagi sebenarnya. Waktu Surabaya ialah GMT+7.00. Jadinya di sana awal sejam. Tapi waktu solat awal satu jam lagi. Maknanya waktu dalam 2 jam awal walaupun cuaca dan suasana rasa macam sama dengan kita di sini. Rasa sajalah. Kami sampai jam 11.30 pagi tu dah nak masuk waktu Zohor.

Patutlah supir memandu macam kena kejar hantu🙈.

Next: Day 1 - Air Terjun Madakaripura

Comments