Skip to main content

Day 2: Penanjakan

Perjalanan bermula dengan menaiki jeep ke Gunung Penanjakan. Ada juga orang jalan kaki tapi sangat jauhlah. Dan berdebu. Bagusnya sehari sebelum hujan turun, jadi persekitaran kurang berdebu. Dah namanya pun naik jeep kenalah bertabah dengan kondisi perjalanan yang sangat mencabar. Kau nak pegang mana pun tak tau sebab melambung-lambung dalam jeep. Lepas kawasan yang beralun-alun, naik gunung pula. Gradient lebih daripada 45 darjah mungkin. I pandang je Jay yang mula-mula duduk saling berdepan. Selang beberapa minit dia dah beralih ke belakang! Hehehe... 
Dalam jeep. Bertabahlah wahai badan😅.

Perjalanan tak sampai sejam. Kami perlu jalan kaki jauh sikit ke atas sebab berpuluh-puluh jeep dah park di tepi jalan. Ada gerai makan dengan unggun api untuk panaskan badan. Kami solat dan terus hike naik ke puncak. Suhu sangat sejuk dan suasana gelap. Jadi, bawalah lampu suluh. Tiba di atas tak tau nak expect apa sebab tak nampak apa-apa kecuali bulan. Ada orang offer sewa tikar untuk duduk, kami pun sewa. Murah saja. Dapat juga duduk.

Lawatan ke Bromo biasanya akan bermula dengan mengejar matahari terbit di Penanjakan. Puncaknya lebih tinggi daripada Gunung Bromo. Tempat wajib kunjung untuk menikmati sunrise dan melihat keindahan pergunungan sekitar Bromo saat matahari mula naik. Sebenarnya ini fakta yang akak korang baru tahu lepas berwisata ke sana! But I was kind of glad I didn't know this fact before. Sebabnya ialah - masyaallah... tak ada perkataan nak gambarkan perasaan saat kawasan sekeliling yang mulanya gelap-gelita perlahan-lahan disinari matahari pagi. Sangat-sangat indah. Amazing. Gunung-ganang di sekeliling muncul sedikit demi sedikit. Dan bila nampak Bromo dengan kepulan-kepulan asap putih, rasa kagum sangat. Luar biasa!
Masih  gelap. Lampu-lampu tu sebenarnya jeep yang dalam perjalanan naik ke Penanjakan.
Bulan masih ada. Yang ini gambar krisis 😂
Matahari mula terbit. Baru nampak gunung-ganang di sekeliling.
Asap dari kawah gunung berapi Bromo.
Jari-jari rasa kebas dah ni. Ies & Jay busy ambik gambar lagi. Oiii... jari aku dah frostbite!
Matahari dah naik. Suasana dah terang. Tapi suhu tetap sejuk. Di belakang dah nampak Bromo.
 Turun ke bawah naik jeep semula. Ke Bromo pulak.

Driver bagi masa hingga jam 6 pagi. Lepas tu kena turun untuk ke Bromo pula. Naik jeep semula dan turun dari Penanjakan. Masa turun barulah nampak jelas jalan yang kami lalui tadi. Aduhhh... seriau. Tinggi betul. Lepas tu lalu balik jalan yang beralun-alun tadi menuju Bromo. Persekitaran seperti padang pasir tapi pasirnya warna hitam. Satu pengalaman baru.

Next: Day 2 - Bromo

Comments