Skip to main content

Jeju Trip Day 4

Itinerary for Day 4:
- Gimyeong Beach
- Woijeong Beach
- Seongsan Ilchulbong
- Seopjikoji Lighthouse
- Seongeup Village

Hari keempat kami ke bahagian Timur Jeju pulak. Hari paling mencabar dan kawasan paling berangin. Lokasi pertama - Gimyeong Beach. Masa sampai cuaca mendung dan angin kuat.
 Pantai ditutup dengan plastik menjelang musim sejuk. Sebab time ni angin kuat nanti pasir terbang-terbang.
Punyalah banyak seaweed kat pantai ni. Macam boleh je kutip bawak balik buat miso soup 😅.
 Kawasan ni famous dengan kincir angin sebab angin sini sangat kuat. Sepanjang jalan boleh nampak banyak kincir angin. Gigantic too! 
 Ni akak tengah baca signboard guna Google Translate 😄. Memang sangat membantu. Guna feature camera. Just select from what language to what language, select camera feature and point. Terus dapat translation 👍

Next destination - Woijeong Beach. Pantai ni terkenal dengan cafe sepanjang pantai tu. Elisa awal-awal lagi dah point out which cafe yang boleh pergi makan, yang mana view cantik, etc. 
Kerusi ni kira tempat wajib ambik gambar 😁
We had coffee and desserts. Yummy!

Setelah menelan calories yang agak banyak, tiba masa untuk bakar balik. Kami ke Seongsan Ilchulbong. Frankly, ini first time pergi so-called hiking tanpa plan 😅. Seongsan Ilchulbong ni ialah kawah gunung berapi tapi dah ditutupi dengan vegetation. Untuk naik bukit ni kena panjat tangga. Sangat banyak itu tangga! Ketinggian dalam 182meter. Kelakar sikit sebenarnya macam mana boleh naik bukit ni. Dari bawah yang sanggup naik adalah the two boys, Jay, Afiqah and me. Yang lain melencong ke kiri bila sampai di kaki bukit. 

Apparently, as we found out later from the tour guides, tourists Malaysia yang dia orang bawak memang tak ramai yang naik bukit ni. Mostly akan sampai kaki bukit saja dan turun ke tempat jual souvenirs dan kedai-kedai di bawah tu. Innisfree pun ada kat situ! Kira rare lah kita orang ni. I mulanya pun agak tak berapa sanggup sebab dari bawah nampak tinggi betul. Dok tanya Jay dia sure ke nak naik sebab kawan I ni ada asthma. Afiqah pulak 3-4 kali macam nak tarik diri. Tapi entah kenapa masing-masing determined pulak nak naik dan akhirnya berjaya 💪.
Inilah Seongsan Ilchulbong. Nak kena naik sampai puncak nuunnnn atas tu.
 Baru sampai kaki bukit dah mengah 😅! Hati berbelah-bagi nak naik ke tidak masa ni 😆
 Punyalah tinggi nak panjat. Tapi yang bagusnya, sangat banyak tempat rest. 
 Ni baru separuh jalan. Tak ingat dah nama batu tu.
 Danger. Jangan lompat shortcut turun ikut sini, katanya. 
Permandangan dari atas memang sangat cantik. Nampak laut, harbour, town... Hallasan pun nampak sangat jelas.
We can do it! Nak naik sampai puncak atas tu ya. By then, the two boys dah hilang. Laju betul!
 Akhirnya sampai juga di puncak!
 Kat atas ni ada tempat duduk untuk hilangkan mengah. I read this is a popular place to watch sunrise.
Muka-muka yang berjaya sampai ke puncak.
 Dah naik, kena turun pulak. Satu lagi cabaran!
Nampak tempat Haenyeo buat diving performance. Tapi kita orang tak sempat nak catch the performance.

Sampai bawah, terus ke kedai-kedai beli souvenirs untuk kawan-kawan di Malaya. Consolation lepas penat panjat bukit - makan octopus bakar lagi. Kali ni serve dengan sos pedas saja. Tapi Masyaallah. Yummehhh!

Lepas lunch, another adventure. Kami ke Seopjikoji Lighthouse. Ini pun kena panjat bukit juga. Permandangan di sini cantik. Sebab atas cliff, angin pun sangat kuat. Pegang phone ambik gambar sampai goyang-goyang 😅.
 Nampak tak lighthouse tu? Yang sayup-sayup tu.
Take five!
 Half way through...
 Nak ke lighthouse kena naik tangga. Boleh nampak seksanya nak naik sebab curam dan angin kuat.
Dah tak boleh berkata-kata 😅

Final location of the day - Seongeup Village. Ini perkampungan tradisional Jeju. Kita orang masuklah kampung tengok rumah yang punyai atap yang unik. Banyak juga peralatan yang dia orang preserve jadinya boleh experience sendiri how they live many, many years ago. Sebenarnya kampung ni ada penghuni. Those who live there and preserve their house, with the straw roof and all, dapat allowance given by the Government. 
 Banyak rumah dan bangunan di Jeju yang guna batu ni untuk buat tembok. 
 Itu pokok dan buah persimmon atau pisang kaki. Selalu jumpa. Tapi kata tour guide buah jenis tu dia orang buat dye warna biru. Bukan untuk makan.
 Zaman dulu ini lah toilet dia orang. Lepas membuang apa yang patut, their black pigs will gobble up their faeces. Urrgghhh...
 Jeju ada banyak patung ni. Merata-rata. Tapi patung ni bukan disembah. Ini patung atok-atok ancestors yang dikatakan menjaga pulau tu.

Unlike malam-malam sebelumnya, whereby sampai saja hotel, rehat kejap terus merayap, malam keempat duduk bilik saja sebab Jay sakit kaki. Hehehe... I pun sebenarnya tak larat jugak 😅. Good thing the night before dah merayap ke supermarket Crown. Yang penting dapat beli Korean red chili powder yang agak susah nak beli kat sini. 

Comments