Skip to main content

Ekspo Negaraku

Sejak minggu lepas dok promote rombongan Cik Kiah ke Ekspo Negaraku di group ATPN88. Yang berminat agak ramai, tapi ramai pulak yang kena kerja. Kebetulan pulak hari ni result PT3 keluar, ada mak-mak yang pergi ambik results. Akhirnya, muka-muka biasa juga yang pergi 😅. Jay, Ies, myself dan anak comel, dan Mas dengan gerombolan askarnya. Masing-masing pergi sendiri dan plan jumpa di LRT Masjid Jamek dalam jam 11.
I parked at MRT Kajang. Janji dengan Ies train yang mana dia kena board. Ni baru lepas "kutip" dia kat MRT Bukit Dukung 😎.
Jay, Mas dan askar-askarnya tengah tunggu kita orang.

Ekspo Negaraku dibuat di Dataran Merdeka. Tempat ni memang ada sentimental value bagi kita orang yang pernah perform masa Hari Kebangsaan 1987. 30 tahun dulu! Cantik betul area Dataran Merdeka sekarang. Benteng tepi sungai yang dulu suram sekarang cantik dengan taman. Ada jambatan dari Masjid Jamek ke Dataran Merdeka. Nampak sangat dah lama tak pergi area ni!
 Sampai saja tuju makan dulu! Food truck banyak!
Makan saja dah dekat setengah jam!

OK juga Ekspo Negaraku ni. Teknologi yang digunakan untuk presentation agak impressive. Tapi kan, sorry to say, kita memang selalu ketinggalan bab "content". Mula-mula masuk tengok short movie pasal gadis kecil nama Alia tu memang dah best sangat dah. Tapi yang I rasa tak best ialah bila presentation nama-nama industrial parks, etc yang cuma tunjuk nama dan location. I don't think people can really relate. Anak comel dah agak bosan masa tu. There are a few free trade zones in the country. So? What do these free trade zones have got to do with normal citizens like us? Do tell. Itulah yang kurangnya pada "content" walaupun cara persembahan memang cantik. Cerita tak sampai ke hati, kata orang.

Anyway... the last dome tu memang cantik betul presentationnya. Tak dapat nak baring atas tilam tengok ceiling dome, sandar kat stands tu pun dah cukup bagus 👍.
Puas explain kat anak comel how this old telephone works. Kena pusing dial pada nombor yang kita nak call. Sekarang tekan saja kan? Dulu kena pusing macam ni... Anak comel kata, "Kalau nombor orang tu ada 9 & 0 jauhlah nak pusing ek?" Ha ah... memang! Anak Mas lagi best. "Kalau nak call bomba 999 lambat betul lah!"
Dome no 5. Impressive!
30 tahun dulu inilah tempat kita orang perform!
The iconic clock😎

Lepas selesai di Dataran Merdeka, kita orang ke Central Market pulak. Memang lama sangat tak ke CM. Anak comel agak impressed dengan CM - banyak benda yang dia suka.
Ada lagi kedai sewa buku ni! Nostalgia betul. Ini dulu tempat wajib singgah pada hujung minggu. Sewa buku, minggu depan pulangkan dapat duit, tambah dalam dua ringgit sewa buku baru. Kalau tengah pokai, pulangkan buku saja dan ambik duit. Hujung bulan dapat duit biasiswa, sewa balik!
 Macam mana boleh terjebak masuk kedai jual jade ni?
 Empat sahabat beli cincin jade. RM10 saja satu.
Cuba match kan tangan dan orangnya 😂!
Sebelum balik singgah kedai pinggan cantik viral. Memang cantik sungguh... Mas siap cakap dia nak datang balik!
Ini yang I beli... Cari yang lebih kurang sama tema.

It was such a nice outing. Every time keluar dengan geng-geng ni memang balik dengan penuh kenangan. By 3.30pm kita orang bawak diri masing-masing. Merayap bukan lama sangat pun. Yang penting jumpa 😍. Orang kata jumpa kawan-kawan tu rezeki.

Comments