Skip to main content

My Posting on GBS FB

I posted this on my GBS group today...

#‎UPSR‬ Semlm di FB semua kisah yg dpt 5A dpt ucapan tahniah. Hari ni saya nak kongsi cerita. Anak saya Aliyah keluar dari dewan dgn results di tangan. Muka kelat menahan perasaan. Dia tunjuk kertas - 3A2B. Saya peluk & cium - "Alhamdulillah, that is very good!". Dia terperanjat. Dia kecewa tak dpt 4A yg dia target. Saya rasa dia sgt kecewa sbb tak dpt 4A utk ibubapanya bukan utk diri sendiri. I told her - "Yeay, dpt result sama mcm Mommy dulu!". Lps tu baru muka mula ceria. 

Saya sedih sebenarnya sbb anak2 kita jadi stress mcm tu. Apa pun yg anak2 kita dpt ialah yg terbaik yang Allah swt bagi. Saya akan terperanjat kalau Aliyah dpt 5A sbb saya tahu usaha & keupayaan dia. Saya bgtau dia - "Mommy selalu doa Aliyah dpt results yg terbaik, dan itu lah yg terbaik utk Aliyah Allah bagi". Lps tu baru dia reflect balik dan rasa puas hati dgn results dia. Dia kata - "OK kan Mommy? Dulu Aliyah selalu dpt 2A 1B 2C. Itu improvement kan?". 

Di sekolah, ada seorg bapa menangis memeluk anak lelaki dia yg dpt 1A + B & C. Rupanya dia tak jangka anak dia akan dpt A langsung. Terharu saya. Cucu sedara saya Luth Harith dpt 1A4B (kalau tak silap). Tapi minggu lepas dia berjaya jadi champion Motor GP3 Junior & 3rd overall placing di Sepang. Sejak tahun lps selalu miss sekolah sbb berlumba. Dan dia sekolah Cina. Such an achievement! 

Semoga kita juga celebrate mereka yg tak dpt 5A, malah tak ada A sekali pun. Mereka contribute kpd statistic keputusan UPSR terbaik negara dlm masa 4 thn. Tahniah kepada semua anak2 yg telah mendpt results semlm. Thn dpn bermula cabaran baru di sekolah menengah.‪#‎mode‬: sedih sbb anak dh besar nk msk sek menengah 

Comments