Skip to main content

Terasa Hati

Every time jumpa mesti ada kata-kata yang buat hati terasa. Selalu wonder, kenapa lah bila bercakap, ayat-ayat yang keluar mesti berbisa. Memang lah tahu, kadang-kadang unintentional. Tapi kalau dah setiap kali berjumpa terasa hati memanjang, apa pulak halnya. Itulah sebab bila berjumpa dah tak da rasa nak bercakap atau bersembang. Diam saja. Sepatah tanya, sepatah lah jawab. Dalam hati berdoa semoga conversation akan habis begitu saja, janganlah dipanjang-panjangkan. Sebabnya? Nak elak dari terasa hati. Bila dah terasa hati, nak hilangkan bisanya makan berminggu.

Yang selalu keluar ialah bab-bab berkait dengan financial status. Dulu masa keadaan kewangan sangat kukuh, pakai Volvo, tak pernah pulak tanya business ok ke tak. Sekarang pantang berjumpa asyik bertanya. Mula-mula dulu selalulah meluahkan rasa - dengan harapan dapatlah minta pendapat, paling-paling pun, nak bermanja. Tapi baru cerita 2-3 ayat, kata-kata dipotong dengan ceramah. Ceramah pulak bukan mendatangkan semangat, menurunkan semangat adalah. Bila ceramah dah panjang berjela, hati pun mula terasa. Selama ni aku tak pernah bersyukur ke? Aku tak pernah bersabar ke? Aku tak pernah usaha ke? Aku tak solat ke? Akhirnya, ceramah bertukar menjadi "accusation". Itulah sebabnya tak berjaya rupanya. Tak bersyukur, tak bersabar, tak berusaha, tak bersolat?

Hari ni tanya - tak jual kuih ke? Heran juga, sejak bila aku jual kuih ni? Disuruh letak kat kedai. Boleh tambah pendapatan katanya. Kerja aku kat office pun dah bertimbun, nak disuruh jual kuih? Terfikir jugak - anak-anak yang pakai BMW dan Peugeot agak-agaknya ada tak disuruh jual kuih? Pastinya tak kan. Berbeza taraf rupanya. 

Comments