Skip to main content

Day Trip to Tanjung Karang

Dah 2 minggu rasanya Mas plan a small gathering di rumah Mak dia - Warung Ibu Nasi Ambeng, Tanjung Karang. Asalnya ramai cakap dah lama tak makan nasi ambeng mak dia yang awesome tu. Kawan-kawan yang tinggal di kawasan Sungai Besar pun ramai yang tak dapat join reunion hari tu. Demi nasi ambeng, gagah semua berkumpul di Tanjung Karang 😍. Agenda kami - makan 😇!

Since esok hari kerja dan hari sekolah, Hubbs and anak comel tinggal rumah. Berbekalkan roti bakery yang dibeli semalam sebagai breakfast dan akan order Pizza Hut sebagai lunch, the two of them were left in good hands! Jam 9 janji jumpa Linda di McDonalds Seri Putra. Lepas breakfast dan isi minyak, we started our journey at 9.50am. Waze estimated the journey to be 1 hour and 45 minutes. Hari ni drive sambil pot-pet-pot-pet dengan suasana yang agak tenang sebab kereta tak berapa banyak.
Baru Mizan announce dia dah sampai, kami pulak sampai. Mizan datang dengan her girls dan Rose.

Dalam masa kurang dari satu jam, satu demi satu kereta masuk dan park depan rumah Mak Mas. Makin lama makin ramai yang sampai. Mulalah suasana jadi havoc. Sementara tu, hidangan pertama adalah tapai ubi. Waahhh... I memang dah lama tak makan tapai ubi. Walaupun tekak sakit dan batuk, telan juga seketul.
Yang Rose pegang ni berpuluh kotak tapai ubi yang masing-masing pre-order. Lebih daripada 50 kotak!
Ies sampai dengan Ikin. Jay tak dapat join last minute. Baru berangan nak makan talam berlauk dia buat! Then Shuryani pulak sampai. Lama betul tak jumpa Shur the veterinarian ni!
Lepas tapai ubi, Mas bawak keluar Mango Cheese Cake pulak...  Delicious! Sebenarnya cake untuk sapa-sapa yang lahir bulan Februari. Tapi rasanya none of the birthday girls could make it. Kita orang lah yang bedal 😋. 

Bila dah cukup quorum nak makan, kita orang masuk dalam rumah. Masing-masing memang dah lapar! Mas order nasi ambeng khas untuk kita orang. Tiga ekor ayam kata dia!
 Meriahnya condiments nasi ambeng...
Sambil makan, banyak betul perkara berbangkit keluar!

Nasi Ambeng Warung Ibu memang sedap. Very authentic. Mak Mas masak dengan kasih sayang yang melimpah-ruah 😍. I sebenarnya dah lama tak makan nasi dalam kuantiti yang banyak. Tapi bila mengadap nasi ambeng ni... mengah terus perut!

Lepas makan sambung balik berborak di luar. Bukan apa, bila duduk perut senak! Yang last sampai Sarayah dan Limah. Altogether tadi ada 14 orang. Quite a good turn up.
Mazni, one of my good friends yang sama kelas masa Form 1, Form 4 dan Form 5 berjaya datang. Cikgu Biology tu! Dia cerita pasal rumah dia yang terletak di tengah sawah dan dibuat daripada kayu. Husband dia suka rumah tradisional kata dia. Famous rumah dia sekarang. Dah 2-3 drama buat shooting kat rumah dia! OK Mazni, cuti sekolah nanti kita orang serbu rumah kau!

Lepas tu semua beralih ke bilik Mas sebab kat luar panas dan masing-masing nak duduk bawah air-cond. Bayangkan dah macam zaman asrama dulu - duduk ramai-ramai borak-borak dalam bilik. Ada golek atas katil, ada menjulur atas lantai 😂. Adehh... perangai tak berubah!

Lepas Asar masing-masing baru sedar yang kena balik. So, berlakulah sesi tapau lebihan nasi ambeng dan pembahagian tapai ubi dan kuah pecal. Walaupun jumpa taklah lama mana, tapi memang happy sangat jumpa kawan-kawan ATPN ni!
Lenguh mulut berborak kan 😆!
Yang belah kiri semua the "Sonts", yang belah kanan semua the "Lonjs". (Sontots dan lonjongs 😂)

Comments