Skip to main content

2 Feb 2018 - Awesome Tegudon

Pagi-pagi, benda pertama yang dibuat apabila matahari keluar ialah tengok Gunung Kinabalu. Even from afar, the mountain presents itself majestically under the morning sun. Bukan selalu dapat rasa pengalaman macam ni.
The scenery we woke up to... Such a pleasure watching this while sipping a cup of hot hazelnut coffee 😋
Ibuk Jay dah mula nak buat breakfast. Let's see... telur rebus, scrambled eggs dan tuna chili makan dengan roti.

Lepas dah dapat tenaga, bermulalah aktiviti kami di Tegudon 💪. Mula-mula, cross jambatan gantung untuk ke sawah padi di seberang sungai.
Mula-mula kena seberang titi buluh dulu. Lepas tu kena panjat bukit sikit, baru sampai kat jambatan gantung.
Railing dah lah cuma sampai bawah pinggang, bergoyang-goyang pulak tu 😅. Adehhh...

Kampung Tegudon ni dah diwartakan sebagai tempat perlancongan. Menjelajah sawah pagi tu sebahagian daripada aktiviti yang boleh dibuat di sini. Masa ni sawah tengah menghijau.
Cantik betul sawah padi kat sini...
Pondok kat belakang tu brader ni lah punya 😀. Ada cerita pasal dog bernama Brown di sini. Another story altogether! 

Lepas bercanda di sawah, naik semula jambatan gantung, cross sungai, balik ke pondok dan siap-siap untuk aktiviti seterusnya - tubing atau tube-rafting. Ok, sebenarnya terjun sungai dan discuss pasal tubing ambil berendam dalam air yang sejuk membeku. Ingatkan tubing dari depan pondok kami sampailah pondok paling hujung. But nope! Adventure kita orang mana pernah simple macam tu.

Kita orang ambil sorang satu tube dan 2 orang guide (tube/pelampung RM3 each, guide sorang RM10). Achik-achik kena kerah naik balik jambatan gantung, lepas tu carry sendiri tube yang besar tu dan jalan dekat 800 meter ke hulu. Bila tengok sungai sepanjang jalan tu... adehh... suspen jugak. Tapi masing-masing berani kan 😏. Sampai starting point, guide siap-siap simpankan selipar dalam plastik yang dia bawak, dan kita orang semua duduk dalam tube. Sorang guide jaga 2 orang achik-achik. So, kita orang pun terapung dibawa arus sungai. Guide sentiasa akan pegang tube, so memang rasa selamat. Bila sampai tempat yang cetek dan penuh batu kena bangun dan angkat tube. Agak seksa sebab sakit kaki pijak batu.

Kemudian, dari jauh kita orang nampak satu kawasan yang air deras dan berombak-ombak. Ada rapids! Isshhh... boleh ke ni. Guide nak lepaskan pun terhuyung-hayang sebab arus sungai kat situ memang kuat. Bila lepaskan dan lalu kawasan rapids tu memang melambung-lambung! Tapi punyalah best. Alahai... sekejap saja. Lepas tu arus sungai tenang semula sampailah dekat kawasan camping. Memang pengalaman yang sangat best!
Cuma ada gambar bila dah sampai saja...

Memandangkan life jacket ada, kita orang sambung naik rakit pulak yang memang disediakan. Kawasan berakit ni agak dalam. Untuk gerakkan rakit, kena tarik tali sampailah ke hulu sikit dan lepaskan. Memang seronok! Mula-mula Jay yang dok bergantung pada rakit cakap kaki dia tak jejak dasar sungai. Waahhh... Lepas tu I pulak terjun. Memang betul, terus menjunam ke bawah masih tak jejak dasar sungai. Tapi sebab pakai life jacket confident saja kan😅. Lagipun adik-adik guides memang jaga guests yang buat aktiviti. Puaslah kita orang main rakit. Adik-adik yang sewa pondok hujung pun join sekali!
 Berat betul achik-achik ni sampai tenggelam rakit...
Berakit-rakitlah ke hulu... Entah apalah yang achik-achik ni buat.

Lepas letih main rakit, sambung mandi sungai depan pondok sampailah tak tahan kena panas matahari. Air sejuk tapi matahari terik. So, kita orang pun siap-siap, kemas-kemas semua barang dan check out. We spent less than RM200 here. It was so worth it. Life jackets tu FOC, can you imagine?
 Awesome experience!
Thank you adik-adik di Tegudon yang jaga achik-achik ni 😀

We had such a wonderful time at Tegudon. Amazing place, excellent service by the operators. Rasa nak datang balik!

#travel #kotakinabalu #tegudon #tegudontourismvillage

Next: 2 Feb 2018 - Back to KK

Comments