Skip to main content

Kebun Updates

Sejak selalu hujan ni, kebun agak terbiar. Rumput dah mula tinggi. Semak! Tak ada tanam pokok baru pun. Sayur sawi semua dah habis. Kalau nak makan sayur, harvest ulam raja dan pucuk ubi buat kerabu. Yang baru cuma pokok kacang botol yang dah mula naik sampai ke tembok. Semoga menjadi👍.

Minggu ni cuba semai benih cili dan tomato. Minggu lepas masak tomato buat omelette. I memang tak makan tomato yang ada biji😖, jadinya biji-biji tomato tu semai dalam pasu. Sebenarnya bukan tak semai benih untuk tanam pokok baru. Rasanya dekat 4-5 kali semai benih sawi dan kailan. Bila pucuk-pucuk dah elok naik, tiba-tiba habis semua mati. Pelik betul. Masa tu ingatkan I yang tak siram. Tapi ada satu hari tu terserempak dengan Boboi yang tengah elok bertenggek atas pasu dan kencing dalam tu! Hah! Patutlah anak pokok habis mati😡. Cissss... bertuah punya kucing! Sekarang pindahkan pasu yang ada benih ke tempat lain. Semoga dia tak buat hal lagi.

Pagi tadi, saja tengok-tengok pokok melon yang rajin betul berbunga tapi tak juga berbuah tu. Bila betul-betulkan pokok tu rupanya ada sebiji putik melon! Waahhh... tak sia-sia I bercakap dengan pokok tu selalu - "Kau ni bila lah nak berbuah?".
 Akhirnya berbuah juga! Alhamdulillah... entah melon jenis apa agaknya. Rasanya rock melon kot. Agak-agak boleh kaya ke tanam rock melon? 😏
Macam ni rupanya cabe rawit. Dua pokok saja menjadi. Yang ni akhirnya besar dan berbuah. Yang satu lagi bantut tak besar-besar. Tak pa, sabar. Kadang-kadang pokok ni memang macam tu. Once dia dapat momentum (or rather jumpa source baja dalam tanah tu), dia akan membesar dengan cepat.

Comments