Skip to main content

Ada Ubi Ada Batas...

This is with regards to my ramblings about GST and lavish spending by the powers that be last week. Belum cerita lagi pasal orang-orang yang banyak cakap, sadly elected by the rakyat, tetapi menindas rakyat yang telah mengundi untuk mereka, yang telah menaikkan gaji mereka sendiri, sedangkan rakyat nak beli barang di pasaraya fikir 10 kali apa yang nak diletak di dalam troli. Sedih sebenarnya dengan keadaan di negara sendiri yang dikatakan aman damai dan tenteram.

Hari ni terbaca article di Zaharuddin.net. Alhamdulillah, whatever I have said before was true. Maknanya, kalau kita rasa ditindas oleh pemerintah, no matter what they say to legalise what they are doing, kita adalah orang-orang yang dianiaya. Insyaallah, kalau hati kita jujur, doa-doa kita Allah swt akan makbulkan.

Honestly, memang rasa dianiaya. I just can't phantom the logic of certain things being taxed. My personal opinion, nak cukai tu boleh, tapi barang-barang yang dicukai tu mestilah bukan barang keperluan. Zaman sekarang ni barang keperluan sangat banyak.

I believe, even though I ni co-owner of a bicycle shop, kalau nak cukai basikal dan accessories rasanya agak logic sebab bukan barang keperluan. Tapi kalau beli ubat batuk untuk my mother pun ada cukai, rasanya agak melampau. Itu dah kira keperluan sebab ada kaitan dengan kesihatan. Same goes with kedai makan - beli barang mentah tak ada cukai. Penat-penat orang tu masak, the end product kena cukai pulak. Kat mananya kerajaan ada a hand in the cooking process? Unless periuk kuali Gomen yang belikan.

As a result, kedai Mamak yang kita orang selalu makan kat depan tu dah naikkan harga makanan. Rojak mee dulu RM4.50 dah jadi RM5.00. Termasuk GST katanya. Walaupun patutnya tak sampai pun RM5.00 kalau tambah GST 6%, tapi as a shop owner, I can understand the hike. Sebab dia kena gak beli GST software, beli cash register yang GST compliant. Itu semua bukan Gomen yang sponsor, sendiri kena beli.

Sigh... what have our country become? Read on: Apa Untuk Mangsa Curi, Pecah Amanah, Cukai Zalim & Pemangsa.

Comments