Skip to main content

Ramadhan Dah Sampai Hujung...

Sekejap sangat rasanya. Ramadhan dah sampai penghujung. It's Malam 27 already today. Kalau kat rumah my parents sure dah pasang pelita ni... sigh... It's been a wonderful month. As we sat down for buka puasa yesterday, Hubby looked at the food and said - "thought we'd never be able to afford nice food for buka puasa this year...". And yet, alhamdulillah, we managed to. Simple and nice food. Rezeki datang dari Allah swt. Susah macam mana pun, alhamdulillah, Allah bagi kesenangan dan kemudahan in many, many ways.

What I learned Ramadhan this year? The power of doa. Subhanallah... My good friend Yatt always reminds me - "doa, minta pada Allah, insyaallah Allah bagi, kadang-kadang kita masih kurang berdoa...". For me, memang kurang berdoa sebab malu. Malu dengan Allah sebab nak minta macam-macam pertolongan tapi diri sendiri masih tak bagus lagi. Tapi, putting my shame aside, I prayed and asked, prayed and asked... And this 2nd half of the month has been tremendously generous to us. We have new tenants whose rent payments suddenly helped pay for our outstanding office rent. With Allah's help, I managed to plan our other outstandings and have started to gradually pay. A couple of projects will kick start after Hari Raya. Clients' payments have also started to come in just in time before Hari Raya. Alhamdulillah...

I pray whatever changes within myself (good ones only) that I picked up this Ramadhan will continue on and insyaallah make me a better person. I hope the same goes to you :). And most importantly - janganlah penat-penat kumpul pahala di bulan Ramadhan tapi bila sampai Hari Raya, jumpa pulak sedara-mara yang banyak bertanya, terus bercerita bukan-bukan yang entah betul, entahkan tidak. Nanti timbul fitnah pulak, sia-sia je ibadah bulan puasa... Jadilah macam kami - senyum saja bila orang tanya. Hanya Allah yang Maha Mengetahui... Ya Allah, ampunilah kami.

Comments