Skip to main content

Jangan Main Mercun

Seriously. Jangan main. A few days ago, about 9.30pm, I was at my laptop when I heard loud sounds of kids playing mercun. Memang dah a few days bunyi bising sangat near our house. Hubby said kat surau pun memang bising sampai Imam tahfiz pun tergagap baca surah sebab mercun aim betul-betul dekat kawasan Imam. I thought - bila dah macam ni punya impact dah kategori haram dah main mercun ni.

Then I realised that the sounds have turned into bunyi macam bunga api yang selalu orang pasang atas jalan tu - bunyi letup-letup kecik tapi kuat jugak. Apasal lah lama sangat tak stop bunyi ni? Bila I jengah kat pintu, nampak bukit kat tepi rumah lalang dan pokok dah terbakar. Astaghfirullah... Neighbours semua dah keluar. Api besar lah juga. Since our house is the nearest, kelam kabut bukak pagar tepi dan hulur hose air. Dan ada "hikmah"nya ada neighbour yang tak pegi terawih, so they brought pails and started to douse the fire.

Sambil menghulur hose tu, tangan sebelah I dok telefon 991. That was my first experience reporting an emergency. Mengeletar jugak suara especially that the fire was quite big. About 5 minutes later, the neighbours managed to put the fire down. Alhamdulillah... I guess the exposed lalang got burnt down but maybe the grass under the trees were a bit damp so api tak merebak. And alhamdulillah nobody got hurt, but one of the neighbours slipped trying to put down the fire he stepped on embers.

So, fatwa dah kata haram dan sebabnya sangat jelas. So, janganlah main...

Comments