Skip to main content

Of Nothing Much...

 With anak comel in hostel and me home alone, I always feel syukur because we are now in a much smaller house. When anak comel was studying in Melaka, our old house felt so quiet and I was really lonely. Nowadays, kalau anak comel tak balik 2 minggu pun I still feel OK. I really love staying home sometimes sampai 2-3 hari tak keluar rumah pun OK je. Kalau bosan, then I will head to Lotus just nearby and do grocery shopping. Tapi I lagi suka pergi this small supermarket namanya Desa Segar. It's like a mini Lotus. You can find everything there and the produce are fresh. Grocery shopping is a therapy for people like me!

Now, the going-ons for past month starting with - our home...

Just nak tunjuk my fridge yang sampai sekecil-kecil barang pun simpan guna Tupperware okeh! Hahaha... My Abang Ben gave me this huge bounty of Tupperware. Sekarang agak eksyen, dah tak simpan bekas plastik biasa tu!
Dah nak masuk bulan ke 6 duduk sini baru terfikir nak test our fridge ni whether boleh lekat magnet ke tak. Wahhh... boleh! Our old fridge tak boleh sebab pintunya glass so semua fridge magnets yang my friends bagi as souvenir balik travel terpaksa dilekatkan pada oven. Sekarang boleh lah beli fridge magnet kalau jalan-jalan!
This air fryer is being used to the max. Terus duduk permanently atas kitchen counter. Besides wanting to cook healthier meals and sebab nak jimat penggunaan minyak, using air fryer is really convenient. Letak je, spray minyak sikit, set timer dan temperature lepas tu tinggal. Best betul.
We don't have an oven at the moment. Ingat nak beli tapi dok fikir nak letak kat mana. Dapur memang dah penuh. Perhaps at the yard. Kena pasang para atas washing machine kot. But then, I tried making this kuih bingka pandan using our air fryer and it turned out very nice. Maybe we don't need an oven anyway.
Memang sedap kuih ni! Serve masa Raya Haji.
Next I try buat Banana Cake pulak guna air fryer. Jadi dan rasa sangat sedap. Abaikan rupa dia yang agak hodoh ini! Those whitish stuff tu sebenarnya small slices of butter I letak atas cake batter. Itu yang buat dia very moist and delicious! OK, tak payah beli oven. Bagus buat cake guna air fryer hasil dia kecik saja. I guna loyang 6 inches. Makan berdua sekejap je habis.
Speaking of Raya Haji, we played host to my two brothers. Tapi anak comel pergi ambik gambar my Angah je pulak.
Menu for Raya Haji - nasi impit, lemang, rendang ayam dan lontong. Buat ngam-ngam je untuk makan 5 orang!
The three of us on the morning of Raya Haji. Nampak ada painting di situ...
This is the painting. When we first viewed this house, the owner came with his friend. Apparently he's quite a well-known painter. He promised us a painting if we buy the house. He finally completed his painting and sent it to us. Name of this painting is "Maisarah".
Susah jugak nak pasang walaupun tak berat.
Now there's a nice painting decorating our previously bare wall.
Pokok ni I dah trim buang semua bunga yang dah layu. Taklah mengharap sangat akan naik pucuk baru tapi Tadaaaa! Ada pucuk dan putik bunga di situ. Love this plant. Apparently nama dia Kalanchoe.
Akhirnya siap buat cushion cover untuk cushion besar ni. Lepas beli dulu I guna saja kain lebih buat comforter cover untuk buat cushion cover. Tapi hasilnya tak cantik sebab nampak macam bantal tidur je. Yang ni guna kain cotton canvas. 
Road to cooking healthy meals. I suka tengok YouTube Vlog Korea yang masak Korean food. Paling diaorang suka ialah letak garnish sliced cucumber atas lauk. I told myself kena buat jugak macam tu kalau nak pastikan makan lebih sayur. Here goes - daging (korban) goreng kunyit ala Korea!

Stay safe all of you. Cases dah naik balik ni. Wear your mask!

Comments