Skip to main content

Doa Untuk Mangsa Banjir

They say it's one of the worst floods ever experienced. For someone yang tidak pernah dilanda musibah banjir, the photos shared on social media sangat menginsafkan. Kat Bangi ni, paling teruk pun mengomel sendiri kain tak kering, pagi-pagi tak dapat nak ride sebab hujan, hujan lebat customer tak datang. Benda-benda yang remeh. Sangat remeh. 

Tak dapat nak bayangkan macam mana orang-orang yang rumahnya di landa air deras secara tiba-tiba. Tak sempat nak capai apa pun. Lari ke bangunan tinggi atau bukit. Tengok rumah sendiri hancur dibadai air. Sejuk, dahaga, lapar sampai 2-3 hari baru dapat bantuan. Ya Allah, kau lindungilah mereka...

Dalam hati memang ada rasa bersalah. Terutama sebab dah dua hari habiskan masa di shopping complex. Beli barangan yang sejak berbulan dulu dah plan nak beli bila dapat payment. Enjoy makan kat tempat yang dah lama tak pergi sebab keadaan kewangan tak berapa mengizinkan. 

Hulurkanlah bantuan yang mana terdaya. Kalau ada duit, bagilah duit. Kalau ada barang-barang yang dirasakan dapat membantu meringankan bebanan mereka, dermalah. Asalkan jangan menaip benda yang bukan-bukan. Kutukan, makian, fitnah... Jangan sibuk apa yang orang lain tak buat, kita ni kena buat apa yang kita mampu dan perlu buat. Kecewa bila baca komen yang bukan-bukan di social media. Sekarang dah tak klik pada komen sebab hanya akan menambah dosa. Orang yang berselindung di sebalik keyboard tu belum tentu berbuat apa-apa selain dari memberi komen yang hanya akan memburukkan keadaan. 

Pagi ni langit cerah. Alhamdulillah. Semoga di tempat yang dilanda banjir bumi menelan air yang bertakung tu. Bila tengok ke luar, nampak awan hitam mula bergumpal. Petang nanti entah-entah hujan lagi. Berdoalah. Kalau tak dapat nak bantu apa-apa, berdoalah.

Comments